|
Nyheter
Sjokoladenmin.no har nå kommet med ny layout, håper dere vil like den
|
Helsefordeler
Her kan du (hvis du vil) sammenfatte en "overskrift/sammendrag e.l" til helsefordeler siden din.
Forskningen sier om Kakaobønner:
Kakao er den sterkeste naturlige antioksidant vi
kjenner (som det er mulig å spise mengder av) og den
store mengden flavonoider som dette inneholder virker
utvidende på blodårer og dermed minsker faren for
åreforkalkninger og virker reduserende på både det
systoliske og diastoliske blodtrykket. Kakao med mye
flavanol kan forebygge hjerte- og karsykdommer, skriver
Forskning.no.
Her er noen av helsefordelene som er dokumentert i
forskning på kakao og mørk sjokolade:
Styrker immunforsvaret Beskytter kroppen ned på cellenivå og reduserer kreftfaren Hjelper mot tretthet og gir ekstra energi Reduserer søtbehovet, reduserer apetitten, regulerer vektkontrollgener og hjelper med vektkontroll. Bedrer hukommelsen og konsentrasjonsevnen Beskytter mot hjerneslag, alzheimers, parkinson og
diabetes type 2 Antioksidantene catechin og fenoler, samt de vegetabilske
antioksidantene flavonider, kan forebygge kreft, hjerte-
og karsykdommer (bla forskere ved
Holland's National Institute of Public Health and
Environment) mm og hemme dannelse av blodpropper.
Forskere hevder at ved inntak av 1000 mg flavonoider daglig
er risikoen for å utvikle kreft veldig liten. Researchers in Germany followed 19,357 people, aged between 35 and 65, for at least ten years and found that those who ate the most amount of chocolate – an average of 7.5 grams a day – had lower blood pressure and a 39% lower risk of having a heart attack or stroke compared to those who ate the least amount of chocolate – an average of 1.7 grams a day. The difference between the two groups amounts to six grams of chocolate: the equivalent of less than one small square of a 100g bar.
En annen forskning går på elastisiteten i blodårer til
røykere. Den viser at den blir fort kraftig forbedret.
Se http://www.sciencedaily.com/releases/2006/01/060102123255.htm
Konklusjonen er: "...Only a small daily treat of dark chocolate may
substantially increase the amount of antioxidant
intake and beneficially affect vascular health,"
conclude the authors. Kan hjelpe mot eksem og hudsykdommer, feks. psoriasis Renser kroppen for giftstoffer og bedrer fordøyelsen Kan hjelpe mot osteoporose og kalsiummangel. Kakao kan redusere risikoen for beinskjørhet. Forskere fra Oklahoma State University hevder at polyfenolene i Kakao styrker beina i perioden etter at man har spist det. Kan hjelpe mot depresjon og redusere effekten
av aldring Bekjemper LDL-kolestrolet og triglyserider og bedrer god (HDL) kolestrol Styrker hud, hår og negler Syn - stabiliserer synet, virker gunstig på synsnerver Renser opp og fjerner plaque og opphopninger i blodårer Kan stabilisere blodtrykket Mange melder om reduserte eller bortfallende
allergiplager Søk på google etter det du ønsker å vite mer om og "dark
chocolate". I Canada står det på Xocai-eskene: 1. Xocai is a source of antioxidants to support good health 2. Xocai helps to maintain circulatory and cardiovascular health (heart health) 3. Xocai Helps support healthy blood pressure 4. Xocai reduces low-density lipoprotein oxidative susceptibility and increases serum high-density lipoprotein concentrations to support good health (LDL and HDL cholesterol levels) 5. Xocai reduces platelet aggregation for the maintenance of good health. (blood clotting) |